Friday, January 14, 2011

Keberkatan dalam makanan

Rupa-rupanya menyejukkan makanan yang panas adalah sebahagian daripada keberkatan rezeki.

Diriwayatkan bahawa Sayidatina Asma r.h.a., puteri Sayidina Abu Bakar as-Siddiq r.a., selepas beliau memasak makanan, maka ia menutupnya terlebh dahulu sehinggalah hilang kepanasannya. Kemudian beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulallah SAW bersabda: "sesungguhnya (cara itu) lebih besar keberkatannya" - Riwayat ad-Darimi

Sahabat Nabi, Abu Hurairah r.a. juga menekankan sedemikian: "tidak dijamah sesuatu makanan itu melainkan sesudah hilang wap panasnya terlebih dahulu" - Riwayat al-Baihaqi

"Nabi SAW tidak pernah menjamah makanan ketika ia sangat (masih) panas" kata as-Syeikh Ibnul Qayyim rahimahullah di dalam Zadul Ma'ad.

Jelas Imam An-Nawawi dalam Syarah Sahih "Maksud yang lebih hampir kepada keberkatan itu ialah makanan yang telah hilang kepanasannya dapat dijamah dengan selesa, selamat pula daripada kesakitan (kecederaan), dan dapat menguatkan (tubuh seseorang) untuk melakukan kataatan kepada Allah dan lain-lain lagi"

Kebiasaannya jika makanan masih panas, kita akan bersikap tergopah-gapah. Ia berlawanan dengan sifat tenang. Sifat tergopoh-gapah itu adalah sifat syaitan manakala ketenangan itu daripada Allah. Sifat tergopoh-gapah akan membawa kepada kerosakan..


Sumber daripada : Majalah Anis, Keluaran Jan. 2011

4 comments:

  1. ooo gitu kisahnya...ni br tau.
    ttp akak mmg xthn panas..kalu minum air mesti nk yg suam2.....gitu gak kalu nk mkn...lidah mmg xthn panas.

    ReplyDelete
  2. Yup.. aku mmg xpandai minum air & makan maknan yg panas2.. sbb kat umah dulu mak aku xpnah buat air panas.. suma suam je.. TQ mak..

    ReplyDelete
  3. kak nza - saya pun baru tau. patut la dulu nenek saya selalu marah kalau saya tiup2 makanan sampai sejuk..hehe

    ReplyDelete
  4. ustaz - mak aku pun camtu. tapi bila dah besar ni aku wat undang2 sendiri plak..minum air mesti panas2 giler. Huh..bila baca artikel tu macam dah insaf..huhu

    ReplyDelete